Sander & Inge in Argentinië

Salta, WOW!!

Hola Todos,

Momenteel verblijven we in Cafayate, een mooi dorpje in de provincie Salta. We zitten hier tussen de wijnvelden, want dit is HET gebied waar de witte wijnen van Argentinië geproduceerd worden. Het gebied ligt op hoogte en dit zorgt voor een groot verschil in dag en nachttemperaturen. Dit is erg goed voor o.a. de suikers in de druiven en de wijnen zijn hier dan ook weer super lekker. Dus jullie raden het al, we genieten hier weer goed!

Hoewel we pasafgelopen vrijdag hier in Cafayate zijn aangekomen, bevinden we ons al wel een tijdje in de provincie Salta. Om precies te zijn kwamen we op woensdag 10 maart in de stad Salta aan, na weer een mooie nachtrit met de bus.We vondende stad eigenlijk gelijk al (onverwacht) mooi. Salta heeft een groot centraal plein, met er omheen prachtige koloniale gebouwen. Samen met de vele terrasjesen het lekkere weer, zorgt dit voor een relaxte mediterrane sfeer. Maar uiteindelijk zijn we maar twee dagen in de stadgebleven, want Salta staat meer bekend om iets anders...zijn spectaculaire omgeving. Deze hebben we dan ook uitgebreid bekeken tijdens een ´roadtrip´ van een week in een gehuurde auto.

De eerste dag zijn we via een mooie jungleachtige route naar het noorden gereden. Op een gegeven momenthield deze ´jungle´ op enredenwe ineens in een woestijnachtig gebied met enorm veel cactussen, die tegen mooi gekleurde bergen staan. Uiteindelijkkwamenwe uit in Purmamarca, een dorpje dat aan de voet ligt van een berg met zeven kleuren. Echt prachtig! Naeen paar empanada´svervolgden we onze rit naar de Salinas Grandes, een enorme zoutvlakte op 3800 meter hoogte. Hier werden we bijna verblind voor de weerkaatsing van het licht op de witte grond en de mensen die hier werken zien er dan ook uit als bandieten (compleet gemaskerd). Ze doen er alles aan om hun huid te beschermen tegen het intense zonlicht dat er de hele dag schijnt. We zijn die dag uiteindelijk geëindigd in Tilcara, een klein dorpje richting Boliviaanse grens.

Dag twee besloten we nog een nacht in Tilcara te blijven en vanuit daar weer meer van de omgeving te bekijken. Vanuit Tilcara liep er een mooie wandelroute de bergen in naar de ´Garganta del Diablo´ (De keel van de duivel). Prachtig, maar ook afzien vanwege de hoogte en de woestijnachtige hitte. Daarnaast zijn we die dag naar Humahuaca gereden, nog verder richting Boliviaanse grens. In dit dorpje konden we ons bijna niet voorstellen dat we nog steeds in Argentinië waren, aangezien hier alleen maar inheemse bevolking leeft.

Op dag drie reden we weer richting het zuidenover hoogvlakte (puna), via een stuk niemandsland waar je alleen moest uitkijken voor devele dieren die je er tegenkomtmiddenop de weg. (lama´s, ezels, geiten, koeien, schapen, paarden, etc.). En voor scherpestenen, want helaas kregen we ook een lekke band, maar met de hulp een plaatselijk jochie werd dit snel verholpen! Daarnaast hebben we op deze route ook de uitwerking van de aardbeving gezien die hier in Salta was een paar weken geleden. Een gedeelte van de weg was afgesloten, omdat een lading gruis en stenen de complete weg had bedolven (waarschijnlijk zegt een foto hierbij meer). We zijn de dag geëindigd in San Lorenzo, een mooi dorp iets boven Salta.

Dag vier hebben we niet zoveel kilometers afgelegd en lekker gerelaxed op de Posada van ´Don Juan´. De mooie tuinen de goede kookkunsten van Juan, een typische gaucho (man van weinig woorden), zorgden ervoor dat we het erg jammer vonden dat we daar maar een nachtje konden blijven.

Dag vijf zijn we naar San Carlos gereden via de Quebrada de Cafayate. Weer een prachtige route met ongelofelijke gebergtes in alle kleuren. Je kan gewoon niet begrijpen hoe zoiets is ontstaan. Ook San Carlos zelf was een ervaring. We gingen ongeveer 50 jaar terug in de tijd!

Dag zes zijn we via de Quebrada de las Flechas naar Cachi gereden. Onderweg kwamen we langs Molinos, waar een Zwitsers stel een ecologische bodega heeft. Hier moesten we natuurlijk weer even wijntjes gaan proberen. Heerlijke wijn, maar ook heel leuk om de bodega zelf te bezoeken, want het ligt namelijk prachtig (op 20 km van het dichtsbijzijnde dorp).

De laatste dag van onze roadtrip reden we door het prachtige Parque National Los Cardones. Hier weer enorm veel cactussen en een indrukwekkend groene vallei. We hebben ons daar ook weer verbaasdover de diversiteit van het landschap. Echt om de 30 kilometer ziet het er weer compleet anders uit. Aan het eind van die middag kwamen we weer terug in Salta en kwamen we erachter dat we ongeveer 600 foto´s in 1 week hadden gemaakt. Kan je nagaan!

Nu dus in Cafayate, waar we morgen weer vertrekken. De komende weken staat er namelijk nog wel wat moois op het programma. Eerst gaan we naar Esteros del Ibera, een jungleachtig park in het oosten van Argentinië en vervolgens reizen we door naar de watervallen van Iguazu, wat volgens alle verhalen heel gaaf moet zijn. Uiteindelijk hopen we de reis af te sluiten met een weekje Uruguay. We zijn benieuwd!

Tot zover weer een heel uitgebreid verhaal!

Chau & Hasta Luego!

Saning

Luce

Ha Saning,
Ben zeer benieuwd naar die foto's van jullie. Zal moeilijk worden om een selectie hieruit te maken!
Leuk om iedere keer jullie enthousiaste reisverhalen te lezen.
Lieve groet uit Apeldoorn (waar het eindelijk ook een beetje mooier wordt met krokusjes in de tuinen en parken)

jeppe

Beste vrienden,

Wat maken jullie een vette trip, zeg. Thanx dat jullie ons een beetje op de hoogte houden met de verhalen en de nogal toffe foto's. Keep up the good work!

Saludos!