Sander & Inge in Argentinië

100e dag: de tijd gaat snel!

Hola amigos!

Inmiddels is het alweer de 100e dag van onze reis en is de vorige update (behalve dan even dat korte niet-in-chili-aanwezig berichtje) alweer bijna 3 weken geleden. Tijd dus om jullie weer even op de hoogte te stellen van onze avonturen in Zuid-Amerika!

De vorige update kwam vanuit San Martin de los Andes, waarvan jullie nog de foto's tegoed hadden van onze canopy-afdalingen. Op donderdag 18 februari zijn we vervolgens om 6 uur ´s ochtends uit deze plaats vertrokken richting Pucon, Chili. Via weer een erg mooie busrit van zo´n 6 uur (onderbroken door weer een typische Argentina-Chili grensovergang), arriveerden we in het drukke, maar leuke Pucon. Dit plaatsje ligt aan de voet van de nog actieve (beetje rook) Villarica vulkaan en aan een mooi meer. Opvallend van deze kant van de Andes was direct dat het er veel vruchtbaarder, vochtiger en dus groener is dan de Argentijnse kant. En dan hebben we het slechts over tientallen kilometers verschil! Dit alles komt door de vele vulkanen (lees: 17 in de regio Pucon en meer dan 2000 in heel Chili) in dit land.

In Pucon hebben we ons 4 dagen goed vermaakt en op een flinke plensbui op de eerste dag na hebben we daar ook heerlijk weer gehad. Nog een voordeel van al die vulkanen is dat er zeer veel natuurlijke thermen in de buurt zijn, waarvan we er één hebben bezocht, in het donker! Erg mooi gelegen in een riviervallei met 6 verschillende baden was dit natuurlijk zeer relaxed. Hadden we ook wel nodig, want we hebben ook de nodige inspanning moeten leveren, aangezien we naast een wandeling door het nationale park Huerquehue en een mountainbiketochtje ook de eerder genoemde vulkaan hebben beklommen!

Hiervoor vertrokken we in het donker naar de voet van de vulkaan, waar we een lift pakten naar 1800 meter hoogte. Vervolgens werd de weg naar de top (2800 meter hoog) lopend afgelegd, aangekleed met crampons (stijgijzers) en ijsbijl. Een zware tocht, maar zeker de moeite waard! Bovenop hadden we natuurlijk een prachtig uitzicht en konden we een blik werpen in de krater van de vulkaan. Helaas konden we de lava niet zien, maar de rook die er uit kwam (en vreselijk stonk door de sulfiet) maakte het een bijzonder gezicht. De terugweg naar beneden werd vervolgens sleëend (?) afgelegd, superleuk en een stuk sneller!

Vanuit Pucon zijn we vervolgens met de nachtbus naar Santiago gereisd, waar we direct overstapten op een bus richting Mendoza, weer naar Argentina dus. Achteraf gezien is dit een zeer goede keuze geweest natuurlijk, aangezien we lang hebben getwijfeld om nog een dag of 4 langer in Chili te blijven (in Santiago en aan de kust). Maar goed, de busreis terug de grens over was weer prachtig, aangezien we dwars door de hoge Andes gingen met pieken van 6000 meter om ons heen, erg mooi!

Hierna hebben we een week in de regio Mendoza doorgebracht, in 3 verschillende plaatsen. Eerst in Uspallata, een dorpje tegen de hoge bergen aan en in een mooie, groene vallei. In deze plaats is de film ¨Seven years in Tibet¨ opgenomen, omdat het daar zo veel lijkt op het Himalaya gebergte. Brad Pitt weet dus ook wat wij gezien hebben :) Hier hebben we onder andere een tour gemaakt naar de vroegere grensovergang Cristo Redendor (op 4200 meter hoogte) en de natuurlijke brug Puente del Inca. Daarnaast hebben we hier erg mooi paard gereden, samen met onze gauchogids Elvio. Een tocht van 3 uur door het Andesgebergte, met makke paardjes gelukkig :)

Na 3 dagen Uspallata zijn we vervolgens doorgereisd naar het wijngebied van Mendoza, vlakbij het dorpje Maipu. Hier hadden we weer een cabaña gereserveerd, wat werkelijk fantastisch was! De taxichauffeur was zelfs verbaasd toen we het terrein opreden, zo mooi lag het erbij (en het zwembad ook). De eigenaar was direct hulpvaardig om ons een taxirit naar de supermarkt te geven en vervolgens hebben we de rest van de middag heerlijk genoten van het warme weer en het koude water, erg relaxed! Vervolgens nog een bezoek gebracht aan een likeurendistillerie (Tapaus), waarbij we een rondleiding en natuurlijk een proeverij hebben gehad.

Ook de volgende dag stond in het teken van proeven, maar eerst werden we ´s nachts nog opgeschrikt door de aardbeving in Chili, 500 kilometer verderop. Ook bij ons was het aan het schudden, maar alles bleef gelukkig staan. Ook gewoon verder geslapen (de 2e grote schok ook nog wel kunnen voelen) en pas de volgende ochtend gemerkt dat het zo´n puinhoop is in Chili. Toch wel even schrikken! En om die schrik een beetje te verzachten zijn we die dag de fiets op gegaan en langs de vele wijn- en olijfbodega´s gefietst! Erg leuk en lekker, want we hebben natuurlijk heerlijk van alles geproefd en onze wijnkennis nog weer wat uitgebreid: de Malbec-druif is hier echt een topper!

Na 2 dagen in ons kleine paradijsje was het helaas weer tijd om iets (25 km) verder te gaan, naar de stad Mendoza. Een grote stad met een druk, maar gezellig centrum. Hier hebben we ons dan ook te goed gedaan aan de vele terrasjes en winkeltjes, naast natuurlijk het verkennen van de stad. Daarnaast ook hier weer een relaxdagje gehad in de thermen hier in de buurt (iets minder idyllisch dan Pucon, maar ook weer lekker ontspannen!), voordat we op de nachtbus naar Cordoba stapten, waar we afgelopen woensdagochtend aankwamen.

In Cordoba was Kristel (1 van de zusjes uit Emmen) ook, waar we dan ook de afgelopen 3 dagen mee zijn opgetrokken, erg gezellig! Zij woont nu even een tijdje bij een Argentijns gezin, die ze kent van haar vorige reis in Argentinië, maar had deze week de casa voor haarzelf. Dit was voor ons natuurlijk ook erg prettig!

Cordoba is echt een leuke stad (met veel studenten), waar we ook eindelijk weer eens wat historie tegenkwamen. De Spanjaarden waren hier namelijk al in de 17e eeuw en dat betekent dat de stad en de omgeving volstaat met prachtige oude gebouwen en kerken. Ook in het stadje Alta Gracia (waar we donderdag heen zijn geweest) veel historie, want daar staat een Jezuïten Estancia en eveneens het Che Guevara museum (in zijn voormalige huis), wat we beiden bezocht hebben. De dag werd vervolgens optimaal afgesloten met een asado (zéér goede en typisch Argentijnse barbecue) op het dakterras van ons hostel, samen met Kristel en een Deense vriendin van haar (Anna). Ondertussen ook nog genietend van het goede weer hier (overdag té heet met 34 graden, maar je hoort ons niet klagen).

Tot slot hebben we gisteren met Kristel het natuurpark Los Condoritos bezocht, op 2 uur bussen vanaf Cordoba. Nadat we in de middle of nowhere gedropt werden, wandelden we 2,5 uur naar een uitkijkpunt waar vandaan we konden genieten van de vele condoren die boven onze hoofden circelden. Ook dit was weer een mooie dag!

Vandaag zijn we weer vertrokken uit de stad Cordoba en zijn we de Sierras de Cordoba ingetrokken. We hebben voor even afscheid genomen van Kristel, want we gaan haar weer meeten over 2,5 week in het noordoosten. Nu zitten we in La Cumbre en gaan hier waarschijnlijk morgen paragliden, klinkt goed hè!? We zijn erg benieuwd hoe dat gaat zijn en hopen nu dat het weer nog zo goed blijft zodat het door kan gaan.

Tot zover weer onze avonturen! Wij blijven nog even genieten hier, hoewel de tijd retesnel gaat (over 5 weken zitten we alweer in Buenos Aires). De foto´s zullen nu ook weer toegevoegd worden, zodat jullie een beetje een beeld krijgen bij dit verhaal.

Slaap lekker voor jullie en geniet maar heerlijk van de nachten zonder benauwde hitte!

Besos van ons!

Krissie

Dus toch paragliden op deze speciale dag?! Wat tof!!

Veel foto´s maken en laat maar gauw weten hoe het was!

Anna en ik springen zo in de bus richting San Luis :) Ben benieuwd naar de omgeving daar!

Tot over 2 weken! Nu alweer zin in :) X

Jan

Inge en paardrijden! Heel goed. Toch in de 'paardensporen' van je opa.
'crampons' en de ijsbijl klinkt hmm, maar snap dat jullie opnieuw genoten hebben; prima
X

marian en andré

Jemig San en Ing, dat klinkt allemaal verrukkelijk, avontuurlijk en geweldig!! Mooi om jullie zo te kunnen volgen via jullie site. Geniet er nog maar vet van. Eénmaal in Nederland kunnen jullie eventueel één maand (half juli tot half augustus) in ons huis wonen, samen met Kalfje onze kat! Heel veel liefs en groetjes,

Marian en André

Christine

Hey hoi hoi,

Wow, paragliden, dat klinkt echt goed :-) En nog mooi weer ook, jaloers!! Goed te lezen, dat jullie het nog steeds enorm naar jullie zin hebben daar aan de andere kant van de wereld.

Groetjes uit Enschede,

Christine