Sander & Inge in Argentinië

Op de helft!

Hola Todos,

Inmiddels zijn we precies op de helft van onze reis en zitten we in een internetcafe in Bariloche, waar het vandaag ook een beetje regent jammer genoeg (niet verder vertellen). Tijd om jullie dus weer even een update te geven van de laatste weken.

Na een dagje van rust in Puerto Natales (Chili), zijn we op vrijdag 22 januari met de bus weer de grens over gegaan, naar El Calafate. Dit kleine toeristische stadje in het verre zuiden van Argentinie heeft een enorme trekpleister, de Perito Moreno gletscher.Deze enorme gletscher is in het nationale park Los Glaciares van heel dichtbij te bewonderen, echt fantastisch mooi om te zien én te horen! Regelmatig breken er grote stukken ijs met veel geweld en lawaai af, wat erg bijzonder is om te ervaren.We hebben ons hier dan ook met gemak een paar uur vermaakt.

Vervolgens zijn we na3 nachten in El Calafate doorgetrokken naar het kleine dorpje (en het jongste dorp van Argentina, gesticht in 1985) El Chalten, watvlakbij dehoge, machtige bergpieken Fitz Roy en Cerro Torre ligt. Dezebergen zijn enormbekend in de klimwereld enzijn een must voor iedere klimmer om ooit eens te beklimmen. De grote tegenstander is echter het weer, want 90% van de tijd kan het hier werkelijkspoken met sneeuw, maar vooral ook metextreem harde wind.Helaas hadden wij ook niet al te best weer toenwe hier waren, wat betekende dat we de bergen niet hebben kunnen zien, aangezien ze continu in de wolken lagen (iets wat ergnormaal is, wanthet afgelopen half jaar is het 15 dagen mooi weer geweest met helder zicht).

Toch hebben we ons in El Chalten prima vermaakt, want wehebben daar een gletscher trekking gedaan. Een enorm mooie tocht, die begon om 6.45met een fikse wandeling van 5 uurnaar de gletscher. Onderweg hebben we via een hangbrugeen rivier overgestoken om zo de gletscher tekunnen bereiken. Eenmaal daar werden de ijsstijgers ondergebonden enhebben we eenwandeling gemaakt over de gletscher en ook nog een introductie gehad in het ijsklimmen op een wand van een meter of 5 hoog. Erg mooi om tedoen!Vervolgens de hele wandeling weer terug naar het dorp en om 19.15, na 35 km wandelen, waren weenorm moe, maar ook zeer voldaan weer terug!

Vorige week woensdag zijn we vervolgens in de bus gestapt voorde meest memorabele bustocht van deze reis, de tocht over de beruchte Ruta 40. Dezetocht, voornamelijkover onverharde grindwegen (en dus lekker stuiterend), nam 2dagen in beslag overde Patagonische steppe. Urenlang zie je niets anders dan lege vlaktes, met alleen wat gras en struikjes als begroeiing en een aantal groepen schapen (behorend bij de estancias uit de buurt), guanaco´s en struisvogels.Een enorm bijzondere ervaring! Halverwegehadden we een overnachting ineen klein dorpje en de volgende dag ging de tocht weer gewoonverder.

Tijdens deze tocht kwamen we in contact met2 Nederlandse zussen uit Emmen, Kim en Kristel, waar we het erg gezellig mee hebben gehad. Uiteindelijk stapten we met zijn vieren na 2 x 12 uur hobbelen uit in het leuke dorpje El Bolson, waar we 4 nachten hebben doorgebracht. Dit voormalige hippiedorp is nu vooral een trekpleister voor Argentijnse vakantiegangers en heeft een erg leuke sfeer en ook weer een fantastische ligging tussen de beboste bergen. Hier ´woonden´ we ook in een erg mooie cabaña (houten vakantiehuisje), erg ontspannen en leuk!

Vanuit El Bolson hebben we samen met de zusjes een dagtocht gemaakt met een gehuurde auto naar het nationale park Los Alerces. Ook weer een bijzonder mooi park met prachtige bossen, meren, rivieren en watervallen. Via een boottocht maakten we een wandelinglangs bijzondere bomen, de Alerce bomen. De meestspeciale werd de Abuelo (opa) genoemd, aangezien deze al meer dan 2600 jaar oud is en ook nog eens enorm hoog is(57 meter). Mooi om te zien!Via een zeergoede maaltijd bij het beste plaatselijke Parilla (=grill) restaurant, waar de Patagonisch lam ons al aan het spit aan het opwachten was, sloten we de dag af bij een bierlokaal, waar we heerlijke El Bolson biertjes geproefd hebben.

En nu zitten we dan in Bariloche, waar we afgelopen maandag zijn aangekomen. Ook hier is het weer erg mooi (jaja wat een herhaling ;) ),omringd door bergen waarook fantastisch geskied kan worden in de winter. Dinsdag hebben weweer een auto gehuurd met Kim en Kristel en hebben we de beroemde (voor hier dan) Ruta de los 7 Lagos gereden, een mooie tocht langs, je raadt het al, 7meren. Tja, en ook hier weer......supermooi! De foto´s zeggen wat dat betreft genoeg.

Gisterochtend namen we afscheid van de zusjes en zijn wij ons gaan aanmelden voor een 2e sessie Spaanse les. Vanaf maandag gaan we hier weer in de boeken met onze neus, want enige opfrissing is toch wel weer gewenst. Helaas spreken we veel te veel Engels (met andere reizigers) en blijft het Spaansop een bepaald niveau hangen.Vandaar dus even een opfrisweek! Sinds vandaag zijn we ook weer van hostel gewisseld naar een klein, knus hostel bij een oud vrouwtje. Hier blijven we de komende 10 dagen, voordat we weer verder naar het noorden trekken.

Tot zover onze lange update! We gaan nu nog weer even wat foto´s uploaden, zodat jullie een beeld krijgen van de fantastische natuur hier.

Hasta luego!

Besos SanIng

Marije

Potjandorie! Op de helft alweer! Super om weer een mooi verhaal te lezen en natuurlijk helemaal om jullie blije, relaxte stemmen gisteren te horen!!! :-)
éxito con las clases de español!!
x

Wieke

Hee vakantiegangers!
Leuk om weer een nieuwe story te lezen. En inderdaad, al weer op de helft. Gaat snel zeg!
Vanaf nu dus extra genieten van jullie reis, voor je het weet is het alweer over.
Liefs vanuit Apeldoorn

Kristel

Hola reisamigos

We missen jullie gezelligheid!
Succes met de talencursus en hopelijk tot gauw :)

X vanuit Mendoza (waar het 35 graden is...)

Marijn en Mirjam

Hej Sander en Inge!
We zijn inmiddels aangekomen in een zonnig El Calafate. Leuk om jullie berichtje te lezen!
Wij vertrekken 14 februari naar Bariloche en komen daar rond 17.00 aan. Waarschijnlijk zijn jullie dan alweer weg. Wij vervolgen onze reis richting Chili (eerst Osorno vervolgens Santiago). Wat is jullie volgende bestemming?
Dikke kus!

Jan

Bedankt weer voor dit prachtige verhaal, waarmee jullie je ervaringen met ons delen.
P.S. Vandaag (zondag 14/20) weer 'thuis' uit het .....

Teuntje

Pfoei, wat ben ik jaloers!

Heel leuk om alles te lezen en wat een fantastische foto's!

Triviant Koning 2010

Hola gringos,

Ik zit jullie verhalen weer eens door te lezen :)
Erg veel herkenningspunten weer, zodat ik ook weer een beetje terug kan dromen.

Geniet van de 2e helft en de overvloed aan top chocolade in Bariloche.

Hebben jullie in het hostel op de 10e verdieping gezeten?? Hostel 1004 heet het geloof ik? Zo niet, informeer er na en geniet :)

Gr Justin