Sander & Inge in Argentinië

Ushuaia & Torres del Paine (Chili)

Hola Chicos & Chicas,

Het is alweer even geleden, dus tijd om jullie weerop de hoogte te brengen (en wellicht ook weer jaloers te maken) van onze belevenissen van de afgelopen tijd.

Onze laatste update kwam uit Trelew waar we op 10 januari, samen met een leuk Australisch stel die we in het hostel hadden ontmoet, zijn vertrokken richting Rio Gallegos. Na een 17 uur durende busrit namen we afscheid van de Aussies en vertrokken we richting vliegveld waar ons vliegtuig naar Ushuaia een paar uur later zou vertrekken.

In totaal hebben we 4 dagen op Ushuaia doorgebracht, ook wel bekend als ´el fin del mundo´. Het is namelijk de zuidelijkste stad ter wereld en alle expedities naar Antartica vertrekken vanaf hier. De opties voor een tripje naar Antartica hebben we dan ook nog wel even bekijken, maar dat werd wel een erge aanslag op ons reisbudget.

In Ushuaia hebben we ons weer goed vermaakt. Het was wel even een omslag van een korte broek en 28 graden naar 6 graden en een muts, maar wel echt de moeite waard. Niet alleen het weer was er anders trouwens. Voor het eerst zagen we weer bergen en ook hetstad zelf leek meer op een Zwitsers skidorp dan een kleine stad in Zuid-Amerika.

In de dagen dat we daar waren hebben we onder andere een boottocht gemaakt op het Beagle Kanaal, een bergwandeling gemaakt naar Gletscher Martial en een wandeling gemaakt door het nationaal park ´Tierra del Fuego´. Vooral met de laatste twee activiteiten konden we alvast oefenen voor onze laatste activiteit, waarvan we gisteravond zijn teruggekeerd.

Na Ushuaia hadden we namelijk besloten om een tijdelijke oversteek te maken naar buurland Chili. Na een dag reizen en weer wat stempels rijker, kwamen we vorige week in Puerto Natales in Chili aan. Daar zijn we ons gaan voorbereiden op een trekking in het nationaal park Torres del Paine.Het park staat bekend om zijn indrukwekkende natuur, met als grote hoogtepunten een enorme gletscher en drie enorme bergtoppen, ´de Torres del Paine´. Het is mogelijk om in 5 dagen van de ene kant naar de andere kant te lopen, de ´W´ trekking.

Dat voorbereiden ging in eerste instantie nog niet zo makkelijk.De Chilenen(in Puerto Natales in ieder geval)waren niet zo hulpvaardig als wat wetot nu toe haddenmeegemaaktmet de Argentijnen. Ondanks dat het een redelijk bekende trekking is, was het lastig om veel bruikbare informatie te krijgen (waarschijnlijk omdat ze het riedeltje elke dag 100 keer afdraaien). Een uitkomst bleek een gratis informatiebijeenkomst te zijn bij een hostel in het dorp. Deze bijeenkomst, die elke dag gegeven wordt door Amerikanen (die naar Chili zijn geemigreerd), gaf in een keer alle duidelijkheid en informatie die we nodig hadden. Na een paar uurtjes shoppen waren we er helemaal klaar voor.

Met alle benodigdheden verdeeld over twee rugtassen (incl. tent, slaapzakken, kookgerei, etc), vertrokken we met een bus en een bootnaar het beginpuntvande ´W´ in het park.

Dag 1 zijn we vanhetbeginpunt naar deeerste kampeerplaats gewandeld, een camping op een strandje aan het meer. Een mooie 3,5uurdurende wandeling metgaveuitzichten op de enorme gletscher Grey. Deze eerste dag kregen we al goedte maken met een van de kenmerken van het park, het constant veranderende weer. (Ze zeggen dat je 4 seizoenen in een dag kan ervaren). We hadden een beetje zon, maar ook enorme wind, regen, bewolking. Op de camping hebben we samen gekookt onder een afdakje, erg knus.

Dag 2 hebben we in totaal 7,5 uur gewandeld. Langs een aantal meren deze keer en weer hadden we vele mooie uitzichten. De camping die we deze dag voor ogen hadden was helaas al vol toen we aankwamen.Webesloten om door te lopen naar de volgende camping, maar het betekende wel dat we een dag minder in het park zouden zijn, omdat we een deel van de route oversloegen. De volgende camping was wel weer erg mooi, aan de rand van een meer.

Dag 3 was weer een pittige wandeldag. Er stond veel wind en ook regende het erg veel. Toch raak je daardoor niet heel erg beinvloed, omdat het zo apart en bijzonder is. Uiteindelijk hebben we onze tent neergezet op een half uur lopen van het uitzichtpunt met de drie bergtoppen. Daarvoor werden we die avond beloond. De bewolking trok weg en we aarzelden geen moment, trokken onze schoenen en warme kleren weer aan en vertrokken naar het uitzichtpunt. Na een half uur klimmen en klauteren verschenen daar dan eindelijke de Torres, echt prachtig!

De laatste dag stond er nog slechts een korte (3 uurtjes) wandeling op het programma. Helaas begon het bij vertrek pijpenstelen te regenen en bleek onze kleding toch niet helemaal waterdicht te zijn. Ook bleken kleine stroompjes opeens veranderd in kolkende rivieren die overgestoken moesten worden, een ware uitdaging! Maar we hebben ondanks de nattigheid toch ook weer genoten van deze dag! Moe maar voldaan keerden we gisterenmiddag dan ook terug in Puerto Natales.

In totaal hebben we ongeveer 60 kilometer gewandeld in 4 dagen. De warme douche en het goede bed die we gisteravond weer tot onze beschikking kregen waren erg prettig en de blaren zijn verzorgd. :)

Morgen vertrekken we met de bus weer naar Argentinie, El Calafate. Wordt ongetwijfeld ook weer erg mooi!

Tot zover dit lange verhaal! De foto´s zullen we ook uploaden, zodat jullie een beeld krijgen bij dit verhaal. Geniet er van!

Besos,

Saning

San W

In 1 woord: wauw! Ik mail je gauw weer Ing.

Liefs!

Winny

HOi Inge en Sander,
WAt een prachtige reis maken jullie! Geweldige foto's allemaal.
De 15e weer thuis hoorde ik, dat zal wel wennen zijn zeg. Goede reis verder en nog heel veel plezier
Winny