Sander & Inge in Argentinië

Puerto Madryn: gezellig en supermooi!

Hola amigos!

Na een wat saaie jaarwisseling, maar ook na 5 spectaculaire dagen in het mooie Puerto Madryn, vinden we het tijd worden om jullie weer even jaloers te maken met onze verhalen. Helaas op dit moment geen foto´s, want er is een probleem met onze memorycard. Onze hostelbaas is op dit moment bezig dit op te lossen, maar het ziet er nog niet erg hoopvol uit! Hopelijk snel wat foto´s bij dit verhaal dus...

Sinds zaterdag zaten we in bovengenoemde plaats, vlakbij het schiereiland (en tevens natuurrreservaat) Peninsula Valdes. We kwamen uit de havenstad Bahia Blanca, waar we de jaarwisseling doorbrachten op onze hotelkamer..... Helaas, weinig tot geen activiteit te vinden in deze nietszeggende stad. Waarom waren we daar dan vraag je je wellicht af? Goeie vraag, daar weten wij achteraf ook geen goed antwoord op, behalve dan dat we daar moesten overstappen op een volgende bus naar het zuiden. Maar goed, met champagne op de hotelkamer was het toch nog gezellig!

Op 1 januari wachtte onze volgende busreis (of eigenlijk op 2 januari, aangezien we om 00.20 uur vertrokken), Dit betekende dus de hele dag wachten, want ook op 1 januari was er weinig te beleven in BB. Zelfs eten was erg moeilijk om aan te komen, dus op aanraden van ons hotel besloten we maar om te lunchen in het Casino (wat echt áltijd open is). Tussen de bejaarde gokkers....had ook wel wat!

Na een prima nachtbusrit werden we dus op 2 januari afgezet in Puerto Madryn, waar we in een erg leuk en gezellig hostel terecht kwamen. Erg veel gelijkgestemden vanuit de hele wereld, de meesten net als wij weg voor een lange tijd en baan en huis opgezegd. De hosteleigenaar was erg gastvrij en maakte ook elke avond een maaltijd klaar voor degenen die wilden, wat het nog weer veel gezelliger maakte! En ook lekker trouwens, want het eten is ook om van te smullen met goede Patagonische lamssteaks en natuurlijk een overvloed aan zeevruchten.

Maandag bezochten we samen met nog 5 anderen van het hostel het natuurreservaat, begeleid door 2 gidsen en de 3 dochters van één van hen. Erg leuk om in een klein groepje dit te doen, zeker ook omdat de gidsen erg veel oog hadden voor onopvallende, maar toch hele mooie dingen. Tijdens de trip hebben we erg veel dieren gezien (zeeleeuwen, pinguins, zeehonden, guanaco´s, vossen, mara´s, een armadillo (gordeldier) en vele vogels (bijv. struisvogels)), ieder op hun eigen plek en in hun eigen leefomgeving. Aangezien het hier nu natuurlijk zomer is, betekent dit ook dat de dieren veel jongen hebben en dat is vaak nog leuker en mooier om te zien. De trip werd onderbroken door een boottocht, waarbij we een zeeleeuwenkolonie van zeer dichtbij zagen en hebben gesnorkeld bij grotten met erg veel zeefossielen (helaas niet tussen de zeeleeuwen Onno). Erg leuk, maar ook ijskoud (ondanks wetsuit), want het water is met een koude stroom afkomstig van Antarctica. Gelukkig scheen de zon weer eens volop, dus eenmaal uit het water was het weer erg aangenaam! :)

Tijdens de trip ook erg gezellig gehad met de andere hostelgangers, waaronder een Frans stel en een Zwitsers meisje. Erg leuk mee gehad, ook al was het soms een mengelmoesje van talen. De dag werd dan ook weer goed afgesloten met een BBQ in de tuin van het hostel, samen met nog 17 medebewoners.

Gisteren zouden we weer met een tour meegaan naar een afgelegen kaap (Punta Ninfas) op zo´n 80 km van Puerto Madryn. Helaas werd de trip afgeblazen ´s ochtends, wegens een defect aan het busje, waardoor we er voor kozen om een auto te huren en zelf maar daarheen te rijden. En dat was een geweldige ervaring! De 2 uur durende tocht ernaartoe ging over alleen maar grintwegen over de uitgestrekte typisch Patagonische vlaktes. Onderweg af en toe een estancia (boerderij) in de verte, een schaap of guanaco (soort lama) langs de kant van de weg en 2 keer een auto tegengekomen, maar dat was dan ook alles. Uiteindelijk kwamen we aan bij de kaap, waar we via een mooie afdaling van de kliffen op het strand terecht kwamen en daar midden tussen de zeehonden zaten. Supermooi om ze hier te zien, in hun eigen wereld, en verder niemand om ons heen. Blijft enorm fascinerend om ze te zien, ook al lagen ze daar maar een beetje te liggen. Maar ja, wel op een erg mooi plekje!

Vandaag zijn we verder getrokken, weer iets verder naar het zuiden (Trelew), vanaf waar we nog de grootste pinguinkolonie ter wereld gaan bekijken (half miljoen pinguintjes...) en als het goed is ook dolfijnen gaan spotten. Worden dus nog mooie dagen en ook nu is het hostel weer prima, al zal het moeilijk zijn om aan de gezelligheid van afgelopen dagen te tippen.

Vervolgens pakken we zondag de nachtbus naar Rio Gallegos (nog zuidelijker), waar we dan maandag op het vliegtuig stappen naar Ushuaia op Vuurland, de zuidelijkste stad van de wereld. Vliegtuig dit keer dus, erg prettige keuze! Na 4 dagen Vuurland vliegen we dan weer terug, waarna we richting Torres del Paine in Chili gaan voor een 4 of 5 daagse trekking. We zijn dus nog druk!

Dit was het weer even voor nu, veel succes met de verder aanhoudende kou en sneeuw in Nederland, we zullen aan jullie denken (en hopen dat er geen Elfstedentocht komt....).

Besos van SanIng

Jeppe

Hee jongens, dat klinkt te gek man! Jullie kunnen fijn een dierenfotoboek starten zo te horen. Echt superleuk dat jullie het zo naar het zin hebben. Como estas con la Espagnol? Of kan je er ook veel Engels praten? Heel veel groeten aan alle pinguins en buenes suertes!

Luce

Ha Saning,
Jé wat klinkt dit leuk en mooi. Al die dieren zo dichtbij en aardige mensen. Krijg ook kriebels om dit een keer te gaan zien..... Tis hier prachtig schaatsweer! De eerste lange tocht op natuur ijs wordt a.s. dinsdag op 't Veluwe meer gereden. Dat missen jullie, jammer voor jullie hoor!!!! Nou veel plezier nog aan het water met de pinguins en dolfijnen.

Roger

Heehee, klinkt super. Jullie vervelen je zeker niet.

Sander, je broer heeft het goed opgepakt; de voorbereidingen voor de skivakantie. 'k probeer het een beetje uit te evenen; of het lukt weten we natuurlijk pas na de vakanties.

Jojo

SanIng

Hola Jep!
Het dierenfotoboek staat inmiddels online :) Espagnol esta bueno, y tu? Practicas mucho? Engels is lastig hier, alleen met andere toeristen, daar zeker ook?

Luce, die kriebels zijn terecht, het is hier supermooi! Zou ook zeker wat voor jou zijn! En dat schaatsen...ach, dat komt later wel weer.

RB, heb maar vertrouwen in Rutger, komt vast goed! Waar gaat de reis heen en met wie??

Marije

Duifjes! Wat een avontuur. Hoorde van mijn vriend dat jullie er goed uitzagen via de webcam! Dus dat goed! :-) Geniet van al dat moois en plezier tussen de dolfijnen.
dikke knuffel uit een warm guesthouse ergens anders op het zuidelijk halfrond!!

Christine

Dag avonturiers,

Super zeg! Erg leuk om jullie verhalen zo vanuit Enschede te volgen.

Groetjes!!

Hanneke

Hej vakantiegangers,

Ik word jaloers van al die mooie verhalen! Erg leuk om te volgen! Hopelijk hebben jullie de rugtassen weer kunnen aanvullen in de afgelopen weken. Da´s toch wel kl***.

Heel veel plezier nog en lekker blijven genieten samen!

Liefs Hanneke

Frida

He Inge en Sander,

Fijn dat jullie de spulletjes van de verzekering mogen vervangen. Wat een hoop bussen nemen jullie zeg. Dan is af en toe het vliegtuig pakken zeker een welkome afwisseling!

Leuk al die dieren met kleintjes!

Heel veel plezier nog de komende tijd!

Groetjes Frida

Mirjam

Dag avonturiers!
Leuk om jullie verhalen te lezen, zo vanuit Kampen. Heel veel plezier nog de komende tijd...

Groetjes Mirjam

Marije

Lieverds,
Wat een avontuur! Onwijs gaaf dat jullie die trekking hebben gemaakt. Wel een van de hoogtepuntjes tot nu toe lijkt me. En San....die muts staat je echt goed!!! ;-)
xx
marij